Over ons

De Meerkerkse Hengelsportvereniging de Karper is opgericht op 1 maart 1949 en draagt zorg voor de belangen van een grote schare sportvissers uit de kern Meerkerk en directe omgeving. De vereniging stelt zich tot doel om de hengelsport te promoten in al zijn facetten en daarbij een juiste voorlichting te geven inzake vergunningen, voorwaarden, rechten, plichten en materialen.

Onze HSV beheert de viswateren binnen de kern Meerkerk, alsmede diverse polderwateren in de omgeving van Meerkerk, Lexmond, Hei-en Boeicop en Middelkoop.
Meest belangrijke daarbij is het water “De Zederik”, tussen Meerkerk en Ameide en gelegen binnen het natuurgebied “De Zouweboezem”. In de 90-er jaren heeft onze HSV de visrechten op de Zederik in eigendom verkregen. In goede samenwerking met de Stichting Het Zuid Hollands Landschap probeert onze HSV de Zederik zo goed mogelijk bevisbaar te houden voor onze leden. De Zederik wordt meerdere keren per jaar “gemaaid” door vrijwilligers van onze HSV. Aangezien dit water vanaf de wal slecht te bereiken is, heeft de vereniging een aantal aanlegplaatsen in beheer voor boten van leden, maar is ook in het bezit van een eigen boot voor de leden.

Als tweede belangrijke viswater heeft de Karper de visrechten op het gedeelte van het Merwedekanaal, tussen de Zwaanskuikenbrug bij Hei- en Boeicop en de Bazelbrug op de grens van Meerkerk en Hoogblokland in zijn bezit. De volgende in dit rijtje is ongetwijfeld de Hoenderwiel, een afgesloten water gelegen langs de Zouwendijk tussen Meerkerk en Ameide, waar de karper liefhebbers van de club menig uurtje kunnen doorbrengen, maar waar tevens een mooi bestand aan brasem, zeelt en voorn te vinden is. Meer uitgebreide omschrijvingen van de diverse wateren vindt u onder het kopje ‘viswater’ op deze site.

Tevens neemt de HSV de Karper deel aan de samenwerkingsverbanden “Lek & Merwedekanaalgroep” en “Alblasserwaard-West” waardoor haar leden via de zogeheten poldervergunning een aanzienlijk arsenaal polderwater tot hun beschikking hebben gekregen. Dit strekt zich van Vianen tot Leerdam en in het westen tot Alblasserdam. Vele schitterende vaarten en sloten, die niet in de Landelijke of Federatievergunningen zijn opgenomen en door de deelnemende verenigingen onderling worden uitgewisseld, maken deel uit van deze poldervergunning.

Voor de leden organiseert HSV de Karper jaarlijks een aantal evenementen. Uiteraard een eigen witvis competitie, een serie maandagavond witvis wedstrijden in mei en juni, een tweetal 50-plus wedstrijden in de zomer, een snoekbaars competitie van drie wedstrijden eveneens in de zomer en twee snoekwedstrijden op de Zederik, een in februari en een in november.